Hem

måndag 6 oktober 2014

Två dagar och så blev skillnaden mellan alliansen och S-gänget uppenbar...

Länge sedan irritationen var så stark som den nu är just nu. Det tog inte lång stund innan (S)-gänget visade färg. Skatterna höjs för alla både hör och där, bidragen höjs, pensionärerna får skattesänkning med 120 kronor i månaden och arbetsgivarna får betala mer för den som är över 65 osv osv... Vinster i välfärden ska tas bort om än med lite utredningstid emellan. Kort och gott människors möjligheter att få bestämma över sina egna liv ska nu förminskas så att politikerna kan styra istället. Men är det bästa? Ej överens om den saken.

De nya ministrarna är i blåsväder, är de bäst på att leva mitt liv. Åsa Romson som avskyr karlar som är medelålders målar båten med giftig färg, kör den med diesel, häller ut gråvatten i sjön och flyger från Bromma. Kulturministern Alice Bah har inte riktigt koll på vilka politiska partier hon varit med i eller ej. Högskoleministern kanske skulle satsa på att fixa en grundexamen. De är väl som folk är mest de där ministrarna. Men problemet är just att det ställs lite mer krav på dem då de är ministrar än då de är vanliga människor. Allt kommer fram. Medierna älskar att gotta sig i detta. Man kan tänka sig hur ens egna vanliga liv skulle te sig i medierna. Nej minister är inget drömjobb precis om man vill ha sinnesfrid. Nåväl det ska bli intressant att se om det blir npgra drev kring det här. Åsa Romsons dubbelliv tycker jag är ett rejält steg värre än att en tidigare kuturminister fick avgå eftersen det visat sig att hon inte betalt TV-licensen. Dessutom beroende på att hon bott utomlands i många år och inte hade just TV-licensen som första prio att fixa när hon flyttade hem till Sverige. Det har det inte talats mycket om. Att det kan finnas förmildrande omständigheter.

Det här med att leva som vi lär är inte det stora problemet. Det är att vi lär som vi inte lever som är nöten. Hyckleri kallas det också.

Känslan att något gick mycket snabbt att ändra direkt efter ny regerings tillträdande gör mig arg. Jag blir arg på Fredrik Reinfeldt som lämnade skutan och rodde iväg med jollen. Från början tyckte jag att det var väl OK, han var trött och hade sagt att han skulle göra det om det blev som det blev och valnatten var väl ett tillfälle så gott som något. Alla såna tillfällen ser fel ut hur som helst hur man än väljer.Förvisso finns det många duktiga personer i M. Det har inte minst visat sig med den skuggregering man satt ihop efter att ha gått i opposition. Men ledare saknas och det är inte bra.

Men det jag faktiskt är mest ilsken över är hur jag själv, och många fler med mig förresten, blev förhindrade att delta i valrörelsen på grund av en massa persontjafs och fasoner från en mindre klick som inte vill släppa fram andra. Jag gjorde slag i saken och hjälpte FP i valet så gott jag kunde för det var en alliansregering som stod högst på listan. men jag hade kunnat göra mer nytta i moderaterna om det inte varit för dessa konflikthärdar som fått styra på många håll. Det är en av de viktigaste sakerna att få fatt i till nästa val - att jobba med den installerade basen som man brukar säga i näringslivet.

Skatterna skulle höjas för den som tjänade över 60.000 sa (S) före valet. Nu blev det 50.000 eller kanske rent av vid 35.000 som den hälsosamme ekonomisten Mattias Lundbäck skriver i sin blogg.


Valrörelsen 2018 måste börja nu... Alliansen behöver komma tillbaka. Andra kan säkert ha andra åsikter men det här är min.





Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , Fredrik Lidby

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar