Hem

söndag 8 mars 2015

Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne...

Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne... Ni minns kanske den strofen som man skrev i kompisarnas kamratböcker. Man var liten och obekymrad och glad för det mesta. Med de perspektiv man har idag så kanske man inte borde varit det? Men dock... Kanske att det var så att det fanns så många vuxna runtomkring. Jag har funderat mycket på detta. Hur vår släkt med mammas alla systrar ställde upp och var tillsammans alltid. Var någon unge sjuk så fanns det alltid en moster till hands. Skilde sig någon så flyttade man lätt ihop med någon syster och hennes ungar. Kusiner i mängd och alla hängde ihop och det fanns utrymme trots att rummen var få.

Mammorna jobbade alltid i min familj. Det var ingen som var ledig på julafton på den tiden. Trots detta så hanns det med att göras både korv och annat av den slaktade grisen som i all sin döda prydnad låg på köksbordet för att bearbetas. Jag begriper det inte. Hur hann de med.  Det gjorde de på något mystiskt sätt. Det syddes kläder till ungarna, det drogs en spader, och en lunch med sill och tillbehör kunde leda till ett besök i Sumpans hattaffär där man med mycket fnissande blev med ny hatt. Inte alltid uppskattat av de ingifta morbröderna. Men säg vem skulle hindra systrarna Liljeqvist?

Jag är uppvuxen i ett matriarkat och det är möjligt att det har färgat min världsbild ganska ordentligt. Kankse att jag inte alltid uppför mig som den kvinna det förväntas att jag ska uppföra mig som. Hamnar alltid i karlarnas diskussioner och blir hämtad av damerna för att delta i deras samtal. Men faktum är att infrastruktur, politik och ny teknik intresserar mig oftast mer än om grannen har bytt gardiner eller make/maka.

Så cyniskt det låter, men det är precis så det är.

Så så här på den internationella kvinnodagen vill jag bara säga - flytta på er jag ska fram här... För min del är det inget man ifrågasätter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar